sobota, 8 maja 2010

Już po raz dwudziesty na świecie, a czwarty w Polsce obchodzimy dziś Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu.




Motyw Fairtrade Fortnight 2010 to "wielkie zamienianie" (swapping) - nie trzeba robić nic więcej ani z niczego rezygnować, aby świat był bardziej sprawiedliwy - wystarczy zamienić zwykłe codzienne zakupy na zakupy ze Sprawiedliwego Handlu. Używając naszych porfeli w walce o sprawiedliwy handel każdy z nas może pomóc najbiedniejszym tego świata. Jak wiadomo 1/3 z 2 bilionów ludzi na świecie żyje za 2 dolary dziennie. Konwencjonalny handel się z nimi nie liczy, sprawiedliwy handel stawia ich na pierwszym miejscu. My "zamieniając" produkty również będziemy. Dla plantacji herbaty w Chamraj to nowy autobus szkolny. Jesli "zamienimy" majtki na bawełniane majtki z logiem Sprawiedliwego Handlu farmerzy z Agrocel będą mogli dać swoim dzieciom czystą wodę. Potrzebujemy jedynie ludzi przekonać by "zamienili" rzeczy na te pochodzące ze Sprawiedliwego Handlu. Zmienimy świat jedną małą "zamianą", za "zamianą".

"Sprawiedliwy Handel jest partnerstwem handlowym opartym na dialogu, przejrzystości i szacunku, które dąży do większej równości w handlu międzynarodowym. Przyczynia się do zrównoważonego rozwoju poprzez oferowanie lepszych warunków handlowych i ochronę praw zmarginalizowanych producentów i pracowników, zwłaszcza w krajach ubogiego Południa. Organizacje Sprawiedliwego Handlu (wspierane przez konsumentów) aktywnie angażują się w pomoc producentom, podnoszenie świadomości i prowadzenie kampanii na rzecz zmian zasad i praktyki konwencjonalnego handlu międzynarodowego.”
(Definicja FINE)

Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu jest inicjatywą Światowej Organizacji Sprawiedliwego Handlu (WFTO), wspieraną przez tysiące obywateli, producentów konsumentów, organizacje Sprawiedliwego Handlu, ruchy społeczne i ekologiczne, władze lokalne, rządy krajowe oraz instytucje wielostronne na całym świecie.

Główne zasady Sprawiedliwego Handlu to:

* Szacunek i troska dla ludzi i środowiska, stawianie ludzi przed zyskiem;
* Tworzenie producentom środków i możliwości w celu poprawy ich warunków życia i pracy;
* Rozwój obustronnie korzystnych relacji pomiędzy sprzedawcami i nabywcami;
* Płacenie przez kupujących ceny, która zapewnia producentom sprawiedliwe wynagrodzenie za ich pracę i akceptowalny zwrot kosztów dla organizacji marketingowej;
* Wzrost świadomości na temat sytuacji kobiet i mężczyzn jako producentów i handlowców;
* Promocja równych szans dla kobiet;
* Ochrona praw kobiet, dzieci i ludności tubylczej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz